۱۳۸۸ شهریور ۲۷, جمعه

ارتباط تصویری از نوع سوم !

در سال ۱۹۷۴، اختر فیزیکدان مشهور آمریکایی، کارل ساگان، با کمک همکارش فرانک درک
دست به کار تنظیم و ارسال قوی‌ترین پیام رادیویی از کره زمین به مقصد ستارگان شدند. قابل به ذکر است که قبلا هم پیامی به صورت فیزیکی‌ و در قالب یک صفحه از جنس طلا که بر روی آن‌ اشکالی از تمدن انسانها و اطلاعاتی‌ پایه ای‌ از حیات ذی‌ شعور ضبط گردیده بود با همیت شخص ساگان بر روی سفینهٔ پایونیر نصب و به خارج از منظومهٔ شمسی‌ پرتاب گردیده بود.

اهمیت پیغام اخیر در این بود که با سرعت نور ارسال میشد، پس با سرعت بسیار بیشتری طی‌ مسیر مینمود. البته بشریت برای رسیدن پیغام به مقصد و بازگشت جواب ( از خوشه ستاره‌ای ‌ام ۱۳ که هدف این پیغام بود ) باید ۵۰،۰۰۰ سال صبر میکرد !

این پیام بیشتر حاصل کار "درک" بود. با استفاده از کد گذاری به شیوهٔ باینری که شروع پیام را به توضیح پایه سیستم ریاضی‌ ما یعنی‌ همانا ۱۰ رقم اصلی‌ داده بود، این امکان به وجود میامد که گیرندهٔ ذی‌ شعور قادر به قفل شکنی باقی‌ مطلب گردد.

اما کل پیغام چه بود؟ ساگان به زبان ساده اینگونه تشریح می‌کند: " پیغام نوعی تصویر سادهٔ گرافیکی را شامل میشود که چنین ترجمه میشود : این روش شمارش ما است از یک تا ده. این ۵ اتمی‌ هستند که ما آنها را مهم و یا حیاتی‌ می‌دانیم: اکسیژن، هیدرژن، کربن، نیترژن، و فسفر. این روش هایی است که می‌توان با ترکیب این اتمها به ملکول هایی مهم دست یافت، با مثال هایی از این ملکولها مانند زنجیره ای‌ از قند‌ها و فسفاتها. در ادامه توضیحی از اینکه این ملکولها در زنجیره‌ای به نام دی ان ا ، پایه حیات ما میباشند. مخلوقی که ما باشیم، به طول ۵ فوت و ۹.۵ اینچ قد دارد. حدود ۴.۵ میلیارد ( در آن‌ زمان ) جمعیت داریم که بر روی سومین سیاره از خورشیدمان زندگی‌ می‌کنیم. ۹ سیاره در منظومهٔ شمسی‌ ما وجود دارد، ۴ عدد از آنها غول آسا بوده و دور تر از مرکز هستند، و یک عدد کوچک در کرانهٔ منظومه حضور دارد. این پیغام توسط یک رادیو تلسکوپ به قطر ۲،۳۴۰ طول موج یا ۱،۰۰۴ فوت ارسال شده است."

خبر خوش اینکه ما مجبور نشدیم ۵۰،۰۰۰ سال صبر کنیم تا جواب به دست ما برسد. ظاهراً گیرنده مطلب را در بین راه و یا شاید در خود آدرس فرستنده دریافت کرده است! چرا که در سال ۲۰۰۱ یک کشتزار نگاره با جوابی نعل به نعل به پیغام ساگان و درک پدیدار شد!
لطفا به عکسها دقت کنید،...این پیغام در عکسهای الصاقی دی کد نیز گردیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر